قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 23 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 214 را دانلود کنید.
نظریات وظیفه گرایانه در اخلاق، بر آن است که خوبی و بدی، عمل مبتنی بر نتایج آن نیست؛ بلکه ویژگی های خود عمل است که مشخّص می کند آن عمل، خوب یا بد است؛ برای مثال، احکامی نظیر راست گویی خوب است یا باید با مردم به عدالت رفتار کنی، اگر به خود عمل توجّه داشته باشیم، یعنی راستی و عدالت را برای خود راستی و عدالت انجام دهیم و نه برای غایت و نتیجة آن ها و همچنین اگر نتایج راستی و عدالت، در خوبی و بدی آن ها تأثیری نداشته باشد، چنین نظریه ای، نظریة وظیفه گرایانه است.(مصباح یزدی،1374: 140)
1.مکتب کانت: یکی از طرفدارا ن نظریه وظیفه گرایی کانت می باشدکه در نظام اخلاقی خود سعی کرده است ارزش احکام اخلاقی را در خود آنها و مستقل از هر گونه غرض و غایتی قلمداد کند اگر احکامی وجود داشته باشند که مشروط به شرطی و برای او اصول به غایتی باشد ارزش اخلاقی ندارند،کانت امر اخلاقی را فقط اوامر مطلق می داند، نه اوامر مشروط. (صانعی، 179:1368) یکی دیگر از شاخه های اخلاق، فرا اخلاق می باشد که به توضیح آن می پردازیم:
فرا اخلاق فرا اخلاق، به تحلیل فلسفی در باب تعابیر اخلاقی، مانند خوب و بد و باید و نباید می پردازد؛ از این رو، اخلاق، ناظر به اخلاق دستوری، و در پی آن است که واژه ها و مفاهیمی را که در آن بکار رفته بفهمد. آیا خوبی واقعیت خارجی دارد با مفهوم انتزاعی است؟ آیا خوبی چیزی مانند رنگ است که می توانیم ببینیم یا چیزی مانند درد است که آن را می توانیم احساس کنیم.
در سال های اخیر، به دلیل دلمشغولی فزاینده فلسفه به تحلیل زبان، این شاخه از فلسفة اخلاق، ظهور و بروز بیش تری یافته است. (پالمر،1995: ص 11) در حوزة فرا اخلاق، نظریات متفاوتی مطرح شده است که این نظریات را می توان تحت سه عنوان کلّی گنجاند: طبیعت گرایی اخلاقی غیرطبیعت گرایی اخلاقی یا شهودگرایی غیر شناخت گرایی اخلاقی
ادامه دارد ...