موارد استفاده : منبع آموزشی و پژوهشی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 31 صفحه
شماره فایل 01 MA


قسمتی از این مقاله:

بسیاری از بیماریها تحت تاثیر خصوصیات ژنتیکی هستند هرچند درمورد بیماریهایی که ظاهرا جنبه ژنتیکی ندارند نیز ممکن است خصوصیات فرد زمینه مساعد کننده ای برای بیماری فراهم آورد(1).

اگرچه وراثت یا ژنتیک فرد غیر قابل تغییر است ولی در برخی موارد تحت تاثیر عوامل محیطی تعدادی جهش در ژنها بروز می کند. بنابر این سلامتی تا حدی به تشکیلات ژنتیک انسان بستگی دارد(4).

عامل مهم دیگر که نقش بسیار مهمی در تعیین سلامت و بیماری افراد دارد، عامل محیط است(1).

محیط از یک طرف به عنوان یک عامل جداگانه بر سلامت فرد اثر می گذارد و از طرف دیگر روی خصوصیات فردی نظیر شیوه های زندگی، وضعیت ایمنی و خصوصیات رفتاری فرد تاثیر دارد. اثر عوامل محیطی مانند آب، خاک و شرایط جغرافیایی بر سلامت نیز بر کسی پوشیده نیست(40).

نظام مراقبت بهداشتی، سیاستهای بهداشتی جامعه و نحوه ارائه خدمات نیز در سلامت افراد جامعه نقشی اساسی دارند. اقدامات پیشگیری از طریق واکسیناسیون، بهسازی محیط، تامین آب آشامیدنی سالم، ارائه مراقبت به گروههای آسیب پذیر و... نقش عمده ای در سلامت کلی جامعه خواهد داشت(1).

یکی از مباحث اساسی روانشناسی سلامت و از عوامل مهم موثر بر سلامت سبک زندگی است که عبارت است از ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی که در طی فرآیند اجتماعی شدن بوجود آمده است(4).

رفتارهای افراد در زندگی روزانه که شامل تغذیه، استراحت، ورزش و کار، تفریحات و سرگرمیها، نحوه ارتباط با سایر افراد جامعه و... می باشند تحت عنوان سبک زندگی بیان شده و از عوامل مهم موثر بر سلامتی هستند که در عین حال می توانند در حفظ سلامتی و ارتقاء آن نقش داشته باشند(1).

شیوه زندگی روشی است که فرد در طول زندگی انتخاب کرده و زندگی اش را بر اساس آن تنظیم می نماید. زیر بنای سبک زندگی در خانواده پی ریزی می شود و متاثر از فرهنگ، نژاد، مذهب، وضعیت اقتصادی واجتماعی، اعتقادات و باورها می باشد. بر این اساس شیوه زندگی مجموعه عقاید، طرحها، نمونه های عادتی رفتار، هوی و هوسها، تبیین شرایط اجتماعی یا شخصی است که تعیین کننده نوع خاص واکنش فرد می باشد(41).

سبک زندگی از طریق روابط متقابل فرد با والدین، دوستان، خواهر، برادر، افراد هم سن و رسانه های گروهی آموخته می شود مانند سبک زندگی سنتی و سبک زندگی پیشرفته. اهمیت سبک زندگی مطلوب تاحدی است که امروزه شاخه جدیدی در پیام نور به نام " طب سبک زندگی " بوجود آمده که کاربرد آن در پیشگیری و کنترل بیماریهاست(1).

مشاغل بهداشتی كه قبلا بر معالجه بیماری متمرکز بودند، اکنون توجهشان بر پیشگیری و تامین سلامت از طریق بهبود سبک زندگی و حذف عواملی است که به نوعی تاثیر منفی برسطح سلامت انسان دارد. 53 درصد علل مرگ ومیر انسانها با سبک زندگی افراد مرتبط است (8).

فرد در مقابل انتخاب الگوهای رفتاری و سبک زندگی و حفظ سلامت خود مسئول بوده و با این عمل در جهت حفظ و ارتقاء سلامت خود و پیشگیری از بیماریها تلاش می کند. بسياري از مشكلات بهداشتی از قبيل چاقي، بيماري های قلبی و عروقی، انواع سرطان و اعتياد كه امروزه در اغلب کشورها خصوصا کشورهای در حال توسعه به چشم می خورد با دگرگونی سبک زندگی افراد آن جامعه در ارتباط است. سبك زندگی نامناسب هم چنين يكي از عوامل تاثير گذار در بروز بيماري هاي مزمن از جمله سرطان كولون، فشارخون بالا، بیماریهای انسدادی مزمن ریه، سیروز کبدی، زخم معده، ایدز و بیماریهای قلبی و عروقی می باشد(38).

سازمان بهداشت جهانی معتقد است با تغییر و اصلاح سبک زندگی می توان با بسیاری از عوامل خطر سازی که جزء مهمترین عوامل مرگ و میر هستند مقابله کرد(42).

استعمال دخانیات یکی از سبکهای نامناسب زندگی بوده و از عادتهای تحمیل شده توسط استعمار و استثمارگران بین المللی بر مردم است که متاسفانه به علت تبلیغات وسیعی که به منظور ایجاد ارزشهای کاذب برای مصرف کنندگان آن انجام شده و نیز در اثر ناآگاهی اکثریت مردم از ضرر و زیانهای اقتصادی و اجتماعی، سیاسی و بهداشتی استعمال آن روز به روز توسعه و رواج بیشتری پیدا کرده است(4و43).

سیگار نسبت به مواد مخدر ارزانتر بوده و به آسانی در دسترس عموم قرار دارد و قبح اجتماعی مصرف آن نیز اندک است. بنابر این مردم بویژه نوجوانان و جوانان به آسانی به استعمال سیگار روی می آورند و در اثر تداوم مصرف به آن معتاد می شوند. اهمیت تنباکو آنقدر است که در گزارش مردم سالم تا سال 2010 که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است مبحث تنباکو یکی از مهمترین مسائل مورد توجه می باشد(11).

دانلود فایل اصلی و کامل بلافاصله بعد از پرداخت ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا