موارد استفاده : منبع آموزشی و پژوهشی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 31 صفحه
شماره فایل 01 MA


قسمتی از این مقاله:

هر جامعه ای به عنوان بخشی از فرهنگ خود تعریف خاصی از سلامت دارد. سلامت غالبا به عنوان نعمت در نظر گرفته می شود و ارزش آن به درستی شناخته نمی شود مگر زمانی که از دست برود.

حضرت علی (ع) می فرمایند: مردمان قدر3 چیز را بعد از3 چیز می دانند: قدر جوانی را بعد از پیری، قدر امنیت را بعد از ناامنی و قدرسلامتی را بعد از بیماری. سلامتی یک روند پویاست و با گذشت زمان مفهوم آن تغییر خواهد کرد. قدیمی ترین تعریفی که از سلامتی شده است عبارتست از بیمار نبودن(1).

تعریف سلامتی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت پذیرفته ترین تعریف موجود است که به این صورت بیان گردیده است: «سلامتی عبارتست از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی که فقط شامل فقدان بیماری یا نقص عضو نمی باشد». طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت سلامتی یک مساله چند بعدی (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) بوده و این ابعاد بر یکدیگر اثر کرده و تحت تاثیر یکدیگر قرار می گیرند چنانچه مشکلات جسمی بر روان فرد و مشکلات روانی بر جسم فرد و هر دوی آنها بر جامعه و اختلالات جامعه بر دیگر ابعاد سلامتی اثر می گذارند. لذا اقدامات انجام شده برای ارتقاء سلامتی باید به تمامی جوانب سلامتی فردی (جسمی، روانی، معنوی ) و سلامت کلی جامعه توجه داشته باشد(1).

بعد جسمی سلامتی عبارتست از عملکرد صحیح اعضاء بدن که ارزیابی آن نسبت به سایر ابعاد سلامتی آسانتر است. بعضی از نشانه های سلامت جسمی عبارتند از: ظاهر خوب و طبیعی، پوست تمیز، سیما و چشمان درخشان، اشتهای خوب و...(3).

بعد روانی عبارتست از توانایی تطابق و سازگاری با خود، دیگران و شرایط محیطی، به عبارتی هم زیستی بین واقعیتهای خود، مردم، و محیط زیست. همچنین داشتن عکس العمل مناسب در برابر مشکلات و حوادث زندگی(1).

بعد اجتماعی سلامتی از دو جنبه قابل بررسی است: ارتباط سالم فرد با جامعه (افراد، خانواده، مدرسه، محل کار)و سلامتی کلی جامعه که با توجه به شاخصهای بهداشتی قابل محاسبه می باشد. این بعد از سلامتی شامل: مهارتهای اجتماعی، عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر فرد از خود به عنوان عضوی از جامعه بزرگتر است(3).

بعد معنوی یکی دیگر از ابعاد پیچیده سلامتی می باشد. از زمینه های عمده بیماری و مشکلات روانی و عوارض جسمی و اجتماعی آنها احساس پوچی، بیهودگی و تزلزل روحی است که ناشی از فقدان بعد معنوی در افراد است. ایمان، هدفدار بودن زندگی، پایبندی اخلاقی و توجه بیشتر به مسائل معنوی در زندگی باعث کاهش اضطراب و تزلزل روحی شده و عوارض آنرا کاهش می دهد. البته در تعاریف دیگر ارائه شده از سلامتی، ابعاد دیگری همچون بعد عاطفی، بعد شغلی، بعد سیاسی، فرهنگی، تغذیه ای، درمانی، پیشگیری و... نیز بیان شده است(4).

همانگونه که دامنه گسترده ای از تعاریف مربوط به سلامتی وجود دارد، تعیین کننده های آن نیز گسترده و متنوع اند. در همین رابطه پیشرفتهای علوم اجتماعی در دوران معاصر روشن کرده است که سلامت می تواند تحت تاثیر عوامل اجتماعی، روانشناختی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردم قرار گیرد. در ادامه بحث به مهمترین عوامل موثر بر سلامت (وراثت و عوامل فردی، محیط، سبک زندگی مردم، نظام مراقبت بهداشتی و خدمات ارائه شده ) اشاره می شود.

دانلود فایل اصلی و کامل بلافاصله بعد از پرداخت ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا