موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 32 صفحه
شماره فایل : 234 mg


قسمتی از این مقاله:

در پیش نگاشته های كیفیت زندگی كاری صاحبنظران مختلف به تبیین شاخصهای كیفیت زندگی كاری از زوایای مختلف مبادرت كرده اند. اهم شاخصها و الگوهای ارائه شده در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند. زیلاگی و والاس (1987)كیفیت زندگی كاری را فرایندی از تصمیم گیری مشترك ،همكاری و سازش متقابل میان مدیریت و كاركنان دانسته و اجزای كیفیت زندگی كاری را در قالب نمودار شماره (1)خلاصه نموده اند: شكل 2-7:اجزای كیفیت زندگی كاری (زیلاگی و والاس،683:1987)

در مطالعه دیگری كه توسط مورتون انجام شده است كیفیت زندگی كاری به 6 قسمت عمده تقسیم بندی شده است كه این موارد به اختصار عبارتند از: 1- حقوق و مزایا،كه باید بر اساس میزان دقت ،توانایی و كوشش افراد در سازمان به آنان تعلق گیرد. چنانچه حقوق و مزایای تعلق گرفته شده ناكافی باشد ممكن است افراد به سازمانهای دیگر روی آورند. 2- جدول زمانی كاری،عوامل متعددی در این طبقه جای می گیرد از قبیل كار تمام وقت، كار پاره وقت،چهار روز كار در هفته،زمان كاری شناور،اوقات فراقت بین كار، مرخصی و تعطیلات.زمان كاری شناور به افراد آزادی بیشتر و فرصت برای پرداختن به فعالیتهای غیر كاری می دهد.این عوامل در سالهای اخیر اهمیت ویژه ای یافته اند. 3- ماهیت شغل،منظور فعالیت روزانه است.

چنانچه ساختار شغل متناسب با توانایی ها و استعداد فرد باشد در آن صورت احساس رضایت به وی دست می دهد. 4- جنبه های فیزیكی شغل، به مرور زمان توجه فزاینده ای به بی حفاظ بودن كارگران در مقابل مواد شیمیایی خطرناك،مخاطرات ایمنی و سرو صدادر محیط كار معطوف می شود.در گذشته به زیانهایی كه از بی توجهی به این عوامل ناشی می شود آگاهی اندكی وجود داشت. در این طبقه بندی مواردی از قبیل نزدیكی به محل و ابزار كار،پرونده ها،ماشینهای فتوكپی و رایانه را می توان نام برد.

چنانچه كاركنان در مدت طولانی در محیطی كه از نظر شرایط و ابزار كاری نامناسب است به كار گرفته شوند در آن صورت رضایت شغلی آنان كاهش می یابد. 5- جنبه های نمادی شده داخل و خارج شغل،عوامل داخلی شامل امنیت شغلی،امكانات رفاهی،رستوران،بهداشت محیط كار می باشد و عوامل خارجی شامل فرصتهای تحصیلی،موانع شغلی یا اتحادیه ای برای رشدو پیشرفت،شرایط بازار كار و محدودیتهای نژادی،جنس،سن و ... می باشد.

عوامل سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی موثر بر زندگی كاری،رضایت و یا عدم رضایت شخص از زندگی ممكن است به محیط كار منتقل شود. مسائلی از قبیل ارتقاء سطح زندگی،هزینه های بالای مسكن،مشكلات انرژی،مشاجرات خانوادگی و آلودگی هوا باعث اضطراب و ناتوانی شده و در نهایت منجر به عدم رضایت می گردند.از طرف دیگر نزدیكی به مراكز فروش ، وسایل سرگرم كننده و تفریحی،غذای منجمد شده،موفقیت در آموزشهای عمومی،وجود وسایل حمل و نقل خوب و كافی و دیگر امكانات رفاهی باعث آرامش و آسایش افراد شده و رضایت آنان را فراهم می آورد(داوودی،1377:30-28).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا