موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 45 صفحه
شماره فایل : 203 mg


قسمتی از این مقاله:

وقتی به گذشته برمی‌گردیم می‌بینیم در سال 1750 قبل از میلاد مسیح، همورابی حاكم بابل بر روی سنگی به طول 5/2 متر قوانین اخلاقی را حك كرده بود و در آن به منظور جلوگیری از روش‌های غیرعادلانه مواردی پیش‌بینی شده بودواین نشان دهنده موردتوجه بودن رفتارهای اخلاقی از دیرباز است. تعاریف و مفاهیم رفتارهای اخلاقی اخلاق از نظر لغوی جمع خَلق یا خُلق است كه در قرآن هم آمده است. واژه خُلق چنان كه لغت‌نامه‌ها آورده‌اند، عبارت است از: عادت، رویه، سجیه و امثال آن. وقتی می‌گوئیم: «خُلق من است»؛ یعنی عادت كرده‌ام، روش من این است (كلهر،1383). ریشه‌ی واژه‌ی اخلاق نشأت گرفته از واژه یونانی ethicos به معنی اقتدار رسوم و سنت است .

برای اخلاق دو كاربرد متمایز وجود دارد. گاهی اخلاق به معنای خلق و خوی، رفتار عادت شده مزاج به كار می‌رود، لیكن معنای دیگر این واژه‌ها دانشی است كه از حسن و قبح و خوبی و بدی رفتار صحبت می‌كند (الوانی و رحمتی،1386). برخی، اخلاق را به مجموعه‌ای از فرآیندهای عینی معنوی كه دخالت تام در رشد خود واقعی دارد و فرآیندی كه طی آن در كاركرد واحدهای صفاتی یا ارگانیسم معنوی تعادل ایجاد می‌شود تعریف كرده‌اند كه اولی همان «اخلاق علمی» بوده و به معنای علم عمل به اخلاقیات و تهذیب نفس است و دومی نیز همان «اخلاق نظری» است كه به علم تشخیص خوب و بد مشهور است (فقیهی و رضایی‌منش، 1385). اخلاق سازمانی نیز به عنوان یكی مفهوم علمی در غرب از نیمه ی دوم قرن بیستم ظهور نموده است (اسونسون و وود2003).

اصول اخلاقی نیز راجع به چگونگی بودن افراد و این كه در سازمان متبوع خود چطور رفتار كنند، مطرح می‌شوند و به بررسی گرایش‌های خوب و منصفانه در رفتارها و سلوك انسانی می‌پردازد . به طور كلی واژه اخلاق با استانداردهای مربوط به درست و غلط بودن رفتارها سر و كار دارد .

اخلاقیات ارتباط نزدیك و تنگاتنگی با ارزش‌ها دارند و به‌عنوان ابزاری نگرسته می‌شوند كه ارزش‌ها را به عمل تبدیل می‌كنند. اخلاق می‌تواند به معنای رعایت اصول معنوی و ارزش‌هایی كه بر رفتار شخص یا گروه حاكم است تعبیر شده و بیان می‌دارد كه درست چیست و نادرست كدام است (دفت، 1388). برای خلاق نیز می‌توان تعاریف ارائه شده در جدول را در نظر گرفت.(رضایی کلیدبری وهمکاران،1390،219)

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا