موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 72 صفحه
شماره فایل : 97 mg
بحث عدالت در اندیشههای سیاسی امام علی (ع) مبحث بسیار گسترده و عمیقی است كه تأمل، تفكر و مجال معتنابهی میطلبد؛ شخصیتی كه نامش قرین عدالت بوده و نه تنها امام معصوم شیعیان است، بلكه در تاریخ بشر به عنوان یك متفكر، اندیشمند و سیاستمداری خدامدار مطرح بوده است. مجسمه عدل و مساوات، شیفتهی حق و انصاف، نمونهی كامل بشر دوستی و رحمت و محبت و احسان، مولای متقیان علی (ع) كه حتی دیگران دربارهاش گفتند: «و قُتل فی محرابه لشده عدله؛ علی (ع) در محراب عبادت، به خاطر عدل ورزی شدیدی كشته شد.»
شیعیان معتقدند دیدگاههای امام علی بن ابیطالب (ع) كه میزان واقعی فكر و عمل انسانهاست در این مسئلهی مهم حیاتی، میتواند به عنوان شاخصترین الگوی عدالت و رابطهی عادلانه دولت با ملت باشد؛ چه برای آنان كه علی (ع) را به عنوان امام معصوم و اعلم و اعدل مردم بعد از رسول الله (ص) میدانند، و چه برای آنان كه وی را از دیدگاه یك انسان كامل و وارسته و خلیفهی عادل نگریسته و رژیم حكومت وی را به صورت عادلانهترین رژیم تاریخ اسلام پذیرفتهاند.
در این جا حتی ناظران و نویسندگان غیر مسلمان اعم از مسیحی یا دهری نتوانستهاند از فضایل و ملكات او چشم پوشی كنند و در این مقوله كتابها نوشتهاند، مانند جرج جرداق مسیحی كه كتاب امام علی (ع) صورت العداله الانسانیه را تألیف و علی را آهنگ عدل بشری معرفی كرده است. همین نویسنده اذعان میدارد كه «مسئلهای كه علی بن ابی طالب را مجبور به پذیرش خلافت كرد، در خطر بودن عدالت اجتماعی بود (جرداق 1970، 155).
ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.