موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 54 صفحه
شماره فایل 612


قسمتی از این مقاله:

در بین دیدگاه های مختلف واقع نگرترین دیدگاه درگیری شغلی تابعی از شخصیّت و فضای سازمانی است ( الانکوماران،2004؛ به نقل از میر هاشمی، 1387). سازه درگیری شغلی یکی از بازخوردهای مرتبط با کار است که از دیدگاه های مختلف بررسی شده است. برای نمونه، گورین، وروف و فلد ( 1960) تحت تأثیر نظریه های انگیزشی عمده ( مانند: هرزبرگ، ماسنر و اسنایدرمن، 1959و مزلو، 1954 نقل از گورین و دیگران،1960، میرهاشمی، 1387). همچنین طبق باور دروموند و چل (2006) شرایط و محیط کاری نامناسب به مرور منجر به بیگانگی و جدایی روانی کارکنان از شغل و سازمان مطبوع آنها شده و سرانجام به کارکنانی بی تفاوت تبدیل می شوند ( میر هاشمی و شریفی، 1389).

تفاوت های فردی اولیّه از جمله فردگرایی، منبع کنترل، عزت نفس، انگیزش و با وجدانی رابطه مثبت و معنی داری را با سطح درگیری شغلی دارند ( بریف و آلدراق، 1975؛ براون و همکاران، 1996؛ کولکویت و همکاران،2000). بوزیونلوس (2004) با بررسی رابطه بین صفات شخصیتی ( پنج عامل بزرگ) و درگیری شغلی نشان داد که بین صفت توافق و درگیری شغلی همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد. علاوه بر این، صفات برون‌گرایی و گشودگی، از طریق تعامل با درگیری شغلی رابطه دارند.

لاولر و هال (1970) با مطالعه و اجرای زمینه یابی روی 291 نفر از استادان و پژوهش گران دانشگاه پیشنهاد کردند که چون بین ویژگی‌های شغلی و درگیری شغلی رابطه معنادار وجود دارد، سطح درگیری ممکن است نتیجه تعامل بین ویژگی هایی که شخص با خود به سازمان می آورد و ویژگی های خود شغل باشد. علاوه بر این، درگیری شغلی ممکن است به عنوان نتیجه خصایص شغلی از جمله خود مختاری وظیفه ای، تنوّع هویت و رفتارهای سرپرستی ( الوی، ایورت و رندولف فلاین، 1995؛

لاولر و هال،1970؛ وینتر، ساروس، 2002 ؛ به نقل از میرهاشمی و حنیفی، 1390) عمل می کند. الوی و فلین ( 1995) درگیری شغلی را یک پیامد و نتیجهی خصوصیّات شغلی مانند استقلال کاری، تنوع، هویّت و رفتارهای ناظر گونه می دانند ( بلانچ و آلویا ، 2010). به طور کلّی تحقیق روی عوامل تأثیر گذار بر درگیری شغلی تا حدودی چند پاره و غیر نظامدار ( غیر سیستماتیک ) بوده است و غالباً سؤال زیر را مورد خطاب قرار نداده اند که

: چرا متغیرهای ویژه ممکن است بر درگیری شغلی تأثیر بگذارند؟ مایر و هرسکویچ ، 2001 ؛ روسو و دکاس ؛ ورزسینوسکی ، 2010؛ استیگل بور و باتینیک، 2012 ). اکثریت محققان پیشنهاد می کنند که درگیری شغلی محصول اجتماعی شدن ( جامعه پذیری ) یک شخص می باشد ( جکسون و همکاران، 1983؛ کانونگو، 1982؛ استیگل بور و باتینیک، 2012).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا