قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 32 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 252 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

در مورد نحوه ایجاد خواب دو نظریه عمده وجود دارد:

1) نظریه فعال طبق این نظریه هسته های سجاقی با ترشح سروتونین فعالیت دستگاه مشبک فعال کننده را مهار می کنند و منجر به خواب می شوند (ضایعه این هسته ها باعث بی خوابی شدید می شود) 2) نظریه غیر فعال طبق این نظریه پس از یک روز بیداری، دستگاه مشبک فعال کننده خسته شده حساسیت خود را به تحریک های بیرونی از دست می دهد و در نتیجه شخص به خواب می رود( بابایی،1391).

علت وجود خواب و علت وجود مراحل مختلف آن هنوز مشخص نشده است. محرومیت از خواب رویا باعث بیش تحرکی ، تحریک پذیری وعلائمی از اختلال در کار قطعه پیشانی مغز می شود . همچنین محرومیت از خواب رویا باعث احساس خستگی و کم تحرکی می شود به طور کلی تجربه هایی که در آن به مدت طولانی اشخاص از خواب رویا محروم شده اند اشکال و اختلال مهمی را نتوانسته ایجاد نماید(معظمی ،1384)

در مورد علت وجود نظریه های مختلفی ارائه شده است.

1. نظریه دریچه اطمینان : طبق این نظریه خواب مانند دریچه اطمینان یک دیگ بخار عمل می کند یعنی باعث تخلیه فشارهای عاطفی می شود.

2. نظریه فروید: در سال های اخیر قرن نوزدهم فروید اعلام داشت که خواب یک تلاش برای برآورده کردن امیال سرکوفته است که یک شکل ظاهری و یک محتوای باطنی و مخفی دارد. محتوای باطنی و مخفی خواب، منطقی و مشخص و جزیی از زندگی فکری شخص است که با روش هایی که در جهت تغییر شکل و سانسور در خواب به کار می روند و باعث ظاهر غیر منطقی و عجیب خواب می شوند عبارت اند از : «تراکم» و «جابجایی» در اطفال به خصوص اطفال زیر چهار سال ، میزان این تغییرات هیچ یا خیلی کم است یعنی صورت ظاهری و باطنی خواب یکی است ولی به تدریج با افزایش سن مکانیزم های روانی باعث تغییر شکل ظاهری خواب می شوند(صیاد،1387).

3. نظریه یونگ به عقیده یونگ نه تنها نتیجه تعارض های درونی است بلکه در اکثر موارد تظاهراتی از ناخودآگاه جمعی را در بر دارد . بعلاوه به اعتقاد یونگ احتمال دارد که ما در تمام مدت شبانه روز در حال خواب دیدن باشیم، ولی در ساعات بیداری فعالیت شعور آگاه به حدی است که رویا را تحت الشعاع قرار می دهد ، مانند صدای برتری که صدای ضعیف تر را در خود خفه می کند(صیاد،1387).

4. نظریه آنسفالیزسیون . مطابق نظریه آنسفالیزاسیون خواب یک برگشت فیزیولوژیک به مرحله مغز کناری است که در این حالت تفکیک کاملی بین «من» و دنیای خارج وجود ندارد. یعنی «من» هم وجود دارد و هم وجود ندارد. انواع پاتولوژیک این برگشت را در بیماری های روانی (مثل انواع پسیکوزها) و بیماری های جسمی(مثل انواع آنسفالوپاتی ها) میتوان مشاهده نمود. که در آنها توهم وجود دارد و رابطه «من» دنیای خارج قطع نشده است(معظمی ،1384).

5. نظریه تکاملی – طبق این نظریه خواب به تکامل دستگاه مرکزی عصبی مرکزی کمک می کند و به همین علت در سال های اولیه عمر مقدار آن بیشتر می شود.

6. نظریه توازن- طبق نظریه توازن، خواب رویا باعث تنظیم همکاری اعصاب محرکه خارجی چشم ها می شود. آمار نشان می دهد که هر قدر درجه تقاطع اطلاعات بینایی در کیاسمای بینایی بیشتر باشد ، مقدار خواب رویا بیشتر می شود(معظمی ،1384).

7. نظریه خواب تفکر طرفداران این نظریه معتقدند که خواب مرحله غیر رویا به منظور تفکر، تجزیه و تحلیل مسائل و حل مسائل در هنگام خواب غیر رویا مشغولی های ذهنی روزانه است . طبق این نظریه بسیاری از مسائل در هنگام خواب غیر رویا حل می شوند ولی پس از حل شدن وارد خودآگاه نمی شوند و برای این منظور به وسیله ای احتیاج دارند(صیاد،1387).

8. نظریه آپاندیس . طبق این نظریه خواب هیچ گونه عمل زیست شناختی در انسان انجام نمی دهد ومثل آپاندیس است که هنوز از بین نرفته است ولی به مروز قرن ها از بین خواهد رفت.

9. نظریه اکولوژیک . خواب باعث می شود که حیوان در زمانی که حداکثر مخاطرات برای او وجود دارد (یعنی در طول شب)،آرام و مخفی بماند(معظمی ،1384).

10. نظریه متابولیک . طبق این نظریه اختلالات شیمیایی که در زمان بیداری پیش می آید، در هنگام خواب جبران و تصحیح می شود اگر مانع خواب موش های صحرایی شویم، دچار بی اشتهایی ، ضعف عضلانی و علائم استرس می شوند و در نهایت در امر اختلالات درجه حرارت بدن و اختلالات دستگاه ایمنی و اطلاع به عفونت های مختلف در عرض حدود چهار هفته می میرند. بنابراین ممکن است خواب دارای آثار آنابولیک و صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. این موضوع جالب توجه است که هسته پره اپتیک هیپوتالاموس که در تنظیم درجه حرارت بدن موثر است.

در خواب غیر رویا نیز تاثیر دارد. همچنین گرم کردن موضعی این هسته در حیوانات باعث طولانی شدن خواب غیر رویا می شود. شناسایی عوامل خواب آور، دلیل دیگری بر تاکید این نظریه است ، در حیواناتی که از خواب محروم می شوند ملکول هایی مانند اینترلوکین در بدن ایجاد می شوند که «عوامل خواب آور» نامیده شده اند و باعث ایجاد خواب غیر رویا می گردند. این عوامل همچنین باعث تحریک دستگاه ایمنی می شوند(معظمی ،1384).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا