قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 32 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 252 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

بهداشت روانی انسان بیش از هر چیز در گرو نحوه تامین نیازهای اوست و خواب به عنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای جسمی ، ذهنی و عاطفی انسان از ابعاد و دیدگاه های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خواب راحت از نشانه های سلامت و آسایش روان است خواب آرام موهبتی است بس ارزشمند . آسوده خوابیدن یا چگونه اندیشیدن ،نگرش ها و بازخوردهای انسان نسبت به هستی و پدیده های مختلف آن شرایط عاطفی ، هیجانی ، سیستم عصبی ، سلامت جسمانی و ویژگی های شخصیتی فرد رابطه مستقیم دارد.

ما حدود یک سوم حیات خود را در خواب به سر می بریم (نریمانی، 1378) در دنیای امروز تعداد کسانی که به علت های مختلف نمیتوانند خواب شبانه راحتی داشته باشد بسیار زیاد است. عده ای به علت شیفت کاری بعضی به خاطر تفکر به درگیری ها و مسائل روزمره و با درگیری با بیماری هایی چون افسردگی و نیز به خاطر عادات نامناسب زندگی با اعتقادات غلط در مورد خواب. مراحل خواب جدول2-3 مراحل خواب بر اساس ملاک های الکتروفیزیولوژیک را نشان می دهد.

جدول2-3 مراحل خواب بر اساس ملاک های الکتروفیزیولوژیک بیداری الکتروآنسفالوگرام الکترواکولوگرام الکترومیوگرام بیداری فعالیت کم ولتاژ، بسامد مختلف فعالیت آلفا(8 تا 13 سیکل در ثانیه) در حالت بسته بودن چشم ها حرکات چشم و پلک فعالیت تونیک بالا و حرکات آرادی خواب NERM (فاقد حرکات سریع چشم) مرحله 1 فعالیت کم ولتاژ، بسامد مختلط، فعالیت تتا (3 تا 7 سیکل در ثانیه) امواج تیز ورتکس حرکات آهسته چشم ها فعالیت تونیک مختصری نسبت به بیداری کاهش می یابد مرحله 2 زمینه ولتاژ پایین با بسامد مختلط همراه با دوک های خواب (فوران های 12 تا 14 سیکل در ثانیه) و کمپلکس های K (امواج نیز منفی و متعاقب آنها امواج مثبت آهسته) هیچ فعالیت تونیک پایین مرحله 3 امواج آهسته پر دامنه (Vμ 75≥)(بسامد ≥ 2 سیکل در ثانیه) که 20 تا 50درصد دوره ثبت شده را اشغال می کند. هیچ فعالیت تونیک پایین مرحله 4 امواج آهسته پر دامنه بیش از 50 درصد دوره ثبت شده را اشغال می کند. هیچ فعالیت تونیک پایین خواب REM بسامد مختلط ، امواج کم ولتاژ، امواج دندانه ای اره ای ، فعالیت تتا، و فعالیت آلفای آهسته REM ها آنتونی تونیک همراه با پرش های فاز یک

کارکردهای خواب کارکردهای خواب از راه های مختلفی بررسی شده است . اکثر پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که خواب کارکرد تعادلی و ترمیمی دارد و به نظر می رسد در تنظیم درجه حرارت و حفظ انرژی اهمیت اساسی داشته باشد از آنجا که خواب NREM متعاقب فعالیت و گرسنگی افزایش می یابد، این مرحله ممکن است با ارضاء نیازهای متابولیکی ارتباط داشته باشد(رضایی،1389).

ریتم خواب – بیداری بدون علائم بیرونی ، ساعت طبیعی بدن یک دوره 25 ساعته را دنبال می کند. تاثیر عوامل بیرونی نظیر چرخه نور – تاریکی ، مسائل رایج روزانه دوره های صرف غذا و سایر هماهنگ کننده های بیرونی سبب می شود که افراد از یک چرخه 24 ساعته برخی یک بار و برخی دو بار می خوابند. این ریتم در بدو تولد وجود ندارد و در طول 2 سال اول زندگی برقرار میشود. در برخی زنان الگوهای خواب در خلال مراحل دوره قاعدگی تغییر می کند. چرت زدن در ساعات مختلف روز از نظر نسبت خواب REM و NREM بسیار متفاوت است.

درکسی که از خواب طبیعی شبانه برخوردار است ، چرت زدن در صبح یا ظهر حاوی مقدار زیادی خواب REM است در حالی که چرت زدن عصرانه یا در اوایل غروب خواب REM بسیار کمتری دارد. ظاهراً چرخه شبانه روزی در گرایش به خواب REM تاثیر دارد. وقتی کسی ضمن روز یا زمانی که عادتاً بیدار است می خوابد، الگوهای خواب از نظر فیزیولوژیک با خواب شبانه یکسان نیست و تاثیرات روانشناختی و رفتاری خواب نیز متفاوت است. در دنیای صنعت و ارتباطات که غالباً بر اساس روزهای 24 ساعته عمل می کند، این تعاملات روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. حتی در افراد شب کار نیز تداخل در ریتم های مختلف ممکن است سبب پیدایش مشکلاتی شود.(رفیعی،1385).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا