قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 57 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 250 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

احساس انسجام که آنتونوفسکی آن را شرح داده، یکی از مفاهیم نزدیک و مشترک با مفهوم تاب آوری است که افراد را در برابر استرس محافظت می کند. آنتونوسکی (1987) سه جزء برای احساس انسجام در نظر گرفته است:

- برخورداری از توان فهم امور؛ گستره ای که یک فرد موقعیت هایی را که با آنها مواجه می شود از لحاظ شناختی با معنا و قابل درک می بیند.

- برخورداری از قابلیت مدیریت امور؛ توانایی های یک فرد برای برآورده کردن تقاضاهای محیطی. - داشتن معنا، به میزانی که یک فرد احساس می کند زندگی اش به لحاظ عاطفی بامعناست و مشکلاتش را چالش می داند نه تهدید. این احساس حاصل تمایل افرد به داشتن دنیایی است که در آن خودشان را درک کردنی، اداره شدنی و با معنا ببینند (سارافینو ،2002).

آنتونوسکی و سورانی (1988) معتقدند افراد و خانواده ها می توانند با افزایش احساس انسجام، به خود در موقعیت های بحرانی کم بکنند. به عبارتی می توانند بحران ها و موقعیت های استرس زا را شکلی تازه ببخشند و آنها را به دید چالش هایی بنگرند که درک کردنی، اداره شدنی و با معنا هستند. 

سرسختی روانی یک مفهوم مرتبط در ادبیات تاب آوری مفهوم سرسختی روانی است که توسط کوباسا و مدی توضیح داده شده است. این مفهوم حاصل نظریه شخصیت هستی گرایانه است (کوباسا و مدی ، 1977) و به عنوان یک ویژگی شخصیتی تعریف شده است که دارای سه جزء چالش، تعهد و کنترل است. اصطلاح چالش نگرش مثبت نسبت به زندگی را منعکس می کند که فرد را قادر می سازد تغییرات را جزء طبیعی زندگی و فرصتی برای رشد ببیند به جای این که آنها را تهدیدی برای امنیت و بقای خود بداند.

اصطلاح تعهد به صداقت و ارزش های خاص در زندگی اشاره می کند و افرادی که این بعد شخصیتی آنها قوی است در زندگی، کار و روابطشان در جست و جوی معنا هستند و هدف دارند. این اصطلاح کنترل این اعتقاد را بازتاب می دهد که فرد می تواند در حوادثی که در زندگی برایش رخ می دهد با در نظر گرفتن محدودیت های منطقی اش کنترل داشته باشد و می تواند با مشکلات مواجه شود. در رابطه با تاب آوری" شاته" جمله ای دارد با این عنوان که " این سبک تفکر است که تعیین کننده سطح تاب آوری افراد است، بیش از وراثت، هوش و هر عامل دیگر" (کوردیچ- هال و پیرسون،2003).

سبک های تفکر تاب آورانه باعث می شوند فرد به عقاید نادرست خویش در رابطه با دنیا و راهبردهای نامناسب حل مسأله وابسته شود این مسأله منجر به هدر رفتن انرژی های روانی و منابع با ارزش تاب آوری می شود ( رویچ و شاته ،2002).

سبک تفکر می تواند توانایی افراد در پاسخ دهی تاب آورانه به دست اندازها و ضربه های اجتناب ناپذیر را در مسیر زندگی تسهیل کند و مانعی دربرابر آنها قلمداد شود. نیاز به این مسأله احساس می شود که به افراد مهارت هایی را بیاموزیم که هنگام مواجهه با مشکلات و موقعیت های استرس زا به شیوه تاب آورانه تری تفکر و سپس عمل کنند. بنابراین مداخله هایی که هدفشان تحت تأثیر قرار دادن فرایندهای فکری است می تواند گامی مهم در ایجاد مهارت ها و توانایی های مربوط به تاب آوری باشد (کوردیچ- هال و پیرسون،2003).

کالیل (2003) بیان می کند که تاب آوری افراد با کاهش عوامل خطرآفرین، کاهش قرار گرفتن افراد در معرض این عوامل و افزایش ظرفیت سازگاری و کنارآمدن افراد با استرس، در عین حال تقویت فرایندهای خانوادگی حمایت کننده و تقویت عزت نفس و خودکارآمدی آنها بیشتر می شود. افرادی که سخت رویی بالایی دارند، دارای ویژگی های شخصیتی هستند که سلامت روان آنها را افزایش می دهد، از جمله مهارت های اجتماعی بالا، توانایی حل مسأله ، خود گردانی، احساس هدفمندی و امید به آینده (وولف ،1995).

در توجیه تأثیر مثبت سخت رویی بر زندگی و این که سخت رویی باعث کاهش ارزیابی تهدید ( افکار منفی) و افزایش انتظارات موفقیت فرد از موقعیت می شود (توگاد و فردریکسون ،2004).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا