قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 70 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 247 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

امروزه، اغلب مردم با واژه ی "استرس" آشنا هستند و کم و بیش، از تأثیرات مخرب و منفی استرس برسیستم روانی و جسمی آگاهند. با توجه به اینکه استرس، جزء جدانشدنی زندگی بشراست، برنامه هایی برای مقابله ی موثر با استرس و یا مهار استرس وجود دارد که به آن "مدیریت استرس" گفته می شود. در چند دهه ی اخیر، پژوهش های مختلفی بر روی مدیریت استرس و تأثیرات آن بر ارتقاء بهداشت روانی و جسمی، صورت پذیرفته است.

نتایج این پژوهش ها نشانگر تأثیر مستقیم و غیر مستقیم مدیریت استرس بر بهبود اختلالات روانی و مشکلات جسمی بوده است. آنچه که در حال حاضر حائز اهمیت است، روش هایی است که بتواند اثربخشی مداخلاتی چون مدیریت استرس را به حداکثر ممکن برساند و جنبه های مختلف انسان را تحت پوشش خود قرار دهد.

این روش مداخله به صورت واضح و روشن، رویکرد چندوجهی خود را در مدیریت استرس در بیماران جسمی به معرض نمایش گذاشته است؛ به طوری که در آن به جنبه های شناختی، رفتاری، هیجانی، و اجتماعی توجه شده است. نتایج پژوهش های متعدد، اثربخش مداخله ی مدیریت استرس به شیوه ی شناختی – رفتاری در بیماران جسمی اثبات نموده اند واین شیوه ی درمانی، روز به روز مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

به طور کلی، برنامه ی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه ی شناختی- رفتاری، مدیریت استرس را با آموزش آرمیدگی همراه می کند. درهر جلسه ی گروهی یک روش جدید آرمیدگی، مانند آرمیدگی عضلانی تدریجی، تصویرسازی، مراقبه و دیگر تکنیک های آرمیدگی معرفی می شود. مهارت های مدیریت استرس نیز با یک توالی منظم و پیوسته ارئه می شوند و شامل بازسازی شناختی، راهبردهای مقابله ای و ایجاد شبکه ی اجتماعی مستحکم می باشند. تا پایان برنامه، شرکت کنندگان به تکنیک های متنوع و یکپارچه ای مجهز می شوند که می توانند از آنها به منظور کاهش استرس و ارتقاء کیفیت زندگی استفاده کنند. در اینجا مطالبی در مورد کاربرد برنامه ی مطرح شده ارائه می گردد.

تکنیک های مدیریت استرس در این برنامه، با موفقیت در مورد بسیاری از مشکلات هیجانی و جسمی، مانند اضطراب و افسردگی، بی خوابی، ترس از درمان های دندان پزشکی، دیابت، فشار خون بالا، سردرد، بیماری قلبی، تب خال تناسلی، ارتریت، ایدز و سرطان به کار رفته است. آموزش خودزاد که یکی از روش های آرمیدگی مطرح شده در این برنامه است، به طور موفقیت آمیزی در درمان بیماری های مختلفی همچون، فشار خون، سردرد، دیابت، کمردرد خفیف، آسم، اختلالات خواب، آرتریت و مشکلات تیروئید مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین، برای مشکلات هیجانی و روان شناختی مانند اضطراب، تحریک پذیری و خستگی، کمک کننده بوده است.

در جریان مراقبه که یکی دیگر از روش های آرمیدگی مطرح شده در این برنامه است، ضربان قلب و تنفس، آرام می شود؛ فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، کاهش می یابد؛ مصرف اکسیژن تا 20 درصد کاهش می یابد؛ سطوح لاکتات خون (که در جریان استرس و خستگی بالا می رود) افت می کند؛ رسانایی پوست کاهش می یابد (استرس مو جب تعریق می شود وتعریق، یک رسانای خوب برای بار الکتریکی می باشد) ؛ و امواج مغزی آلفا که نشانه ی دیگر آرمیدگی است، افزایش می یاید.

مراقبه برای بسیاری از مشکلات پزشکی نیز مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از: پرفشاری خون، تنش ماهیچه ای، سندرم های درد، سردرد، بی خوابی، ناباوری، بیماری قلبی، مشکلات خود ایمنی (مانند، آرتریت و دیابت)، مشکلات پوستی، آسم و علائم مرتبط با سرطان و ایدز. همچنین مراقبه در درمان مشکلات هیجانی، مانند افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات روانی مفید است. البته به جز تکنیک های فوق، تکنیک های مفید دیگری نیز در این برنامه مطرح شده است (آنتونی، 1388).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا