قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 70 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 247 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

در سال های اخیر پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه ی مراقبت از سلامت صورت گرفته است، اما بسیاری از مداخلات و راهبردهای مراقبت از سلامت و طب رفتاری از طریق پژوهش های مختلف مورد پرسش قرار گرفته اند که این روش ها نه تنها ممکن است سودمند نباشند بلکه مضر و آسیب زا نیز باشند.

به طور مکرر توصیه شده است که راهبردهایی در دسترس عموم قرار گیرند که تاثیر آنها با بهترین استانداردها مورد تائید قرار گرفته است. چندین تحول اساسی و مهم در دستیابی به این راهبردها دخیل بوده اند. اول اینکه در مقایسه با گذشته، امروزه درک بسیار عمیق تری در مورد آسیب شناسی روان شناختی و جسمی به وجود آمده است که این امر به ایجاد مداخلات جدید با اهداف صریح تر و دقیق تر منجر شده است.

دوم اینکه با پیشرفت و اصلاح روش های تحقیق، عوامل تهدید کننده ی اعتبار درونی و بیرونی تحقیق کاهش یافته و نتایج، کاربرد پذیری بیشتری پیدا کرده اند. سوم اینکه دولت ها، نظام ها و سیاست گذاران مراقبت از سلامت در سراسر جهان به طور جدی تصمیم به افزایش کیفیت مراقبت از سلامت گرفته اند به طوری که درمان ها و راهبردهای مورد استفاده در این زمینه، مبتنی بر شواهد عملی باشد که چنین امری در کل به نفع جامعه است (آنتونی،1388).

استرس 

استرس چیست؟ فشار روانی یا استرس که واژه ی اصلی آن ریشه در زبان لاتین دارد در قرن 17 میلادی بسیار متداول بوده و به معنی سختی، دشواری، فلاکت و محنت به کار رفته است (هینگ ، 1995؛ به نقل از الیاسی، 1381). همچنین در زبان فارسی برای آن معادل هایی نظیر آزار و سنگینی، رنج روحی و جسمی، نیروی شدیدی که باعث ترس، نگرانی، اضطراب، هیجان های عاطفی و درد می شود، عنوان شده است (پینر 1978).

پژوهشگران استرس را فرایندی می دانند که شامل تعامل و تطابق دایم میان فرد و محیط است. بر اساس این نظر، استرس شرایطی است که در آن تعامل میان فرد و محیط باعث می شود فرد بین ملزومات موقعیت ایجاد شده و منابع زیستی، روانی و اجتماعی خود تضاد احساس کند (سارافینو، 1391).

منابع گوناگون فشار در زندگی در افراد مختلف منجر به بروز واکنش های متفاوت می شود، برخی از مردم بهتر از سایرین می توانند با این عوامل محرک تنش زا مقابله کنند و رفتارشان طوری است که از عهده ی مبارزه طلبی و هماوردجویی های محیط بر می آیند در حالی که بسیاری از مردم اگر با عوامل تنش زا مواجه شوند قادر نیستند با آنها مقابله نموده از عهده ی مشکل برآیند (شفر ، 1982).

البته عوامل بسیاری میتواند در به وجود آمدن این تفاوت ها دخالت داشته باشد که از میان آنها می توان به محیط، شخصیت، انگیزه، توانمند بودن، برخورداری از بصیرت لازم نسبت به انگیزه ها و نیز نقاط ضعف فرد، عزت نفس بالا و منبع کنترل اشاره نمود. ارائه ی تعریف واحدی از استرس آسان نیست چرا که متخصصان و افراد صاحب نظر در این زمینه تعریف های متفاوتی ارائه کرده اند. اصطلاح استرس از علوم فیزیکی در قرن هفدهم به ویژه از کارهای هوک در طرح ساختمان هایی از قبیل پل ها به لحاظ مقاومت آن ها در برابر فشار گرفته شده است، گرچه لازاروس بیان می کند که لغت استرس در قرن چهاردهم به معنای سختی و مشقت به کار برده می شده است (همان منبع).

لازاروس (1982) معتقد است استرس هنگامی ایجاد می شود که احتیاجات بر فرد فشار وارد کند یا از منابع انطباقی او فراتر باشد. استرس در زندگی بسیاری از افراد به درجاتی وجود دارد. استرس زمانی مفهوم پیدا می کند که ذهنیت فرد مورد توجه قرار گیرد. در واقع هیچ حادثه ای به خودی خود استرس محسوب نمی شود. بسیاری از حوادث که برای برخی به درجاتی استرس زا هستند ممکن است برای برخی دیگر بی تفاوت یا مطلوب باشد (همان منبع).

به طور کلی هر وضعیتی که برای فرد یا آسایش وی تهدید کننده باشد، از آن جهت که وی را مجبور به استفاده از توانایی های مقابله با آن می کند، استرس نامیده می شود. استرس بخش بهنجاری از زندگی است اما اگر مدت طولانی ادامه یابد و میزان آن شدت یابد می تواند سلامتی فرد را به خطر اندازد، هر چند مقدار کم آن سودمند است (تمنایی، 1390).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا