قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 59 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 235 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

روزنگارتن در سال 1999 و متعاقب آن ترکینگتون در سال 2004، مطالعه وسیعی را در خصوص ویژگی های سازمان یادگیرنده انجام داده اند.

نتایج مطالعات این دو نفر که پژوهش های زیادی را مورد بررسی قرار داده اند، ویژگی های سازمان یادگیرنده را بدین صورت تعیین کرده است: " کار تیمی و یادگیری تیمی، تفکر سیستمی و مدل های ذهنی، جریان آزاد اطلاعات، آموزش و کارآموزی تمامی نیروها، سیستم پاداش برای یادگیری کارکنان، بهسازی مداوم کار، سلسله مراتب غیر متمرکز و مدیریت مشارکتی، کارکنان انعطاف پذیر، یادگیری و تجربه آموزی مداوم، فرهنگ حمایت از یادگیری مشارکتی، تعامل و مذاکره، فرهنگ یادگیری حمایتی، بینش مشترک از آینده، صراحت واعتماد، تعهد و بردباری، ریسک پذیری و مسئولیت پذیری" (ترکینگتون، 2004).

همچنین تحقیقاتی به منظور شناسایی ویژگی های سازمان یادگیرنده در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی انجام شده که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: ویژگی های اصلی برای تبدیل شدن دانشگاه های استرالیا به سازمان های یادگیرنده" رهبری، بینش، فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی، نقش در جامعه، قابلیت دسترسی، منابع، نوآوری و خلاقیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی جهانی" ذکر شده است (ریس ، 2004).

به طور کلی ویژگی هایی را که برای اجرای فرایند یادگیری سازمانی و به تبع آن یادگیرنده شدن سازمان لازم است، می توان به پنج دسته اصلی تقسیم کرد: ویژگی های رهبری سازمان یادگیرنده: سازمان یادگیرنده صرفا با متعهد بودن کارکنان به وجود نمی آید، بلکه رهبران نیز در ایجاد آن نقش اساسی ایفا می کنند.

رهبرانی موفق به ایجاد سازمان یادگیرنده شده اند که از منظر عملی به آن نگریسته و به عنوان راه حل مسائل سازمانی به آن متوسل شده اند. ویژگی های منابع انسانی سازمان یادگیرنده: افراد دانشگر پایه و اساس یادگیری سازمانی را تشکیل می دهند و کارکنان سازمان یادگیرنده باید دانشگر باشند، این افراد مسئول تسلط بر شغل خویش هستند، اطلاعات مهم را به دیگران انتقال می دهند، مهارت خود را به روز می رسانند، قابلیت های خود را کشف می کنند و به کارگیری می کنند، در حال آموزش مداوم هستند و قدرت تصمیم گیری بالایی دارند.

ویژگی های طرح سازمانی یادگیرنده: یکی از عوامل موفقیت در ایجاد سازمان یادگیرنده، وجود طرح سازمانی مناسب است. طرحی که سیتم پاداش آن در کنار پاداش های بیرونی بر پاداشهای درونی نیز تمرکز کرده، از طریق ترغیب و تشویق، تصدیق و تایید، ایجاد رابطه دوستی یک به یک و تقدیر از خطرپذیری، در کارکنان خود ایجاد انگیزه نماید.

ویژگی های فرهنگ سازمان یادگیرنده: این سازمان ها دارای فرهنگ قوی مساوات و برابری هستند که در آن مدیران به تمامی کارکنان به یک چشم می نگرد و همه آنها را موجودیتی با ارزش به حساب می آورند. در چنین فرهنگی هنجارها به گونه ای شکل گرفته اند که یادگیری سازمانی و بهبود مستمر در تمامی سطوح سازمان را تشویق می کنند. در چنین سازمانی هر فردی احساس می کند که با ارزش است.

ویژگی های ماًموریت سازمان یادگیرنده: بیان واضح چشم انداز، ماًموریت و ارزش های مشترک و مورد قبول سازمان و جلب حمایت کارکنان از آن یکی از مبانی سازمان های یادگیرنده است. البته این ماًموریت ها صرفاً از جانب مدیران نشاًت نمی گیرد، بلکه کارمندان دانشگر و افراد تیم ها در شکل گیری آنها نقش بسزایی دارند (قربانی زاده، 1387 به نقل از جیمز، 2003).

مزایای بالقوه سازمان یادگیرنده مزایای بالقوه سازمان یادگیرنده را می توان چنین برشمرد : نیروی دانش: تولد غولهای جدید کسب و کار همچون کامپیوترهای مایکروسافت، نت اسکیپ و اپل در همین اواخر ثابت کرد که دانش، نیروی عظیمی است که دارندگان آن قادرند موجودیت های عظیمی را به کمک آن خلق کنند. این باور، تفکر کسب و کار مرسوم را که سرمایه، زمین و نیروی کار را به عنوان اجزای تشکیل دهنده جهت شروع و حفظ کسب و کار مقروض می دانست، تغییر داد.

آزادسازی پتانسیل کارکنان: افراد مهمترین منابع سازمان هر کسب و کاری هستند. بشر دارای پتانسیل های بسیاری برای توسعه قابلیت ها، کسب مهارت های جدید و تولید ایده های ارزشمند است. جهت گشودن این مخزن بالقوه، سازمان ها مدیون کمک به آنان در رساندنشان به بیشترین میزان پتانسیل موجود هستند.

همین که این کار صورت پذیرد، افراد به طور بهینه توانایی های خویش را به کار می گیرند، بنابراین مساعدت سازمان برای رشد و نیل به اهدافش لازم است. بهبود کیفیت و بهره وری: همیشه راهی سریعتر، ارزانتر و بهتر جهت انجام کارها وجود دارد. می توان به این امر توفیق یافت اگر، هر فردی در سازمان به طور پیوسته متدهای کاری خویش را به منظور افزایش استانداردهای عملکردی مورد بازبینی قرار دهد.

یک سازمان یادگیرنده می تواند به اعضای خویش برای نیل به این هدف کمک کند. بقاء: افراد و سازمان هایی که با تغییرات فراگیر همگام نباشند، به سرعت منسوخ خواهند شد. بنابراین، سازمان ها برای بقاء و موفقیت همانند رهبران تجاری و برنامه ریزان بایستی ذهنیت کلاسیک خود را کنار گذارده، دانش، مهارت ها، عادات و استراتژی هایی را که برای زمان حال معتبر است یاد گرفته و بازآموزی کنند. و در عوض آن دسته از مهارت ها، عادات و استراتژی هایی را بیابند که آنان را در آینده موفق خواهد کرد. افزایش تعهد: سازمانی که به نیازهای یادگیری افرادش توجه دارد، پیوسته در حال ارسال پیامی قوی به کارکنانش است.

"ما به شما توجه داریم" ، این موضوع تعهد کارکنان در جهت اهداف سازمان و رفاه همه گیرش را افزایش می دهد. هر یک از کارکنان به کار خود علاقه مند شده و یک راه مؤثر برای جلب علاقه آنان به سازمان این است که به آنان نشان دهیم که سازمان علاقه مند به رفاه آنان است. همچنین از طریق آموزش و تحصیل مناسب، افراد نسبت به انتظارات سازمان واقف شده و جهت برآورده ساختن آن انتظارات تلاش می کنند. توان پاسخگویی به تغییرات بزرگ با سرعتی بسیار بالاتر از سازمان سنتی است. سازمان یادگیرنده دربردارنده فرآیندهای سیستماتیک حل مشکل و تمرکز بر ایجاد تفکرات و راه حل های جدید برای بهینه کردن نتایج است. تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می کند.

یک محیط کاری امن برای تفکر است. انعطاف پذیری و تطبیق پذیری ویژگی ذاتی سازمان یادگیرنده است. سازمان یادگیرنده دارای فرهنگ باز و فرایندهای ارتباطی مناسب می باشدکه این امر موجب انتقال سریع و مؤثر دانش می شود (میتلون و کلی ، 2003).

تفاوت میان سازمان یادگیرنده و سازمان های سنتی ویلیام دی. هایت به طور شفاف فرق میان سازمان یادگیرنده و سنتی را بیان می کند. به نظر او سازمان یادگیرنده تغییر پارادایم از سازمان سنتی تر است.

او سیر تکامل سازمان ها را در شکل 2-2 نشان می دهد:

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا