دانلود مقاله مبانی نظری مشکلات روان شناختی کودکان (اختلال های دوران کودکی اختلال های یادگیری) با پیشینه پژوهش
قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 25 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 857 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

اختلال در خواندن، اختلال در ریاضی و اختلال در بیان نوشتاری از انواع اختلالات یادگیری به شمار می آیند.

البته این به شرطی است که فرد دارای نقیصه حسی و یا مبتلا به بیماری های جسمانی چون فلج مغزی نباشد. در اغلب موارد اختلال های یادگیری با عزت نفس پایین و کمبودهای در مهارت های اجتماعی همراه هستند. بین 10 تا 25 درصد از افرادی که اختلال سلوک، لجبازی و نافرمانی، اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی، افسردگی عمده و یا اختلال افسرده خویی دارند دچار اختلال یادگیری هم هستند. هم چنین افراد با اختلال های یادگیری گاهی در پردازش اطلاعات نابهنجاری های اساسی دارند. اختلال های مربوط به حافظه، فرایندهای زبانی و ادراک و بینایی نیز اغلب مقدم بر اختلال های یادگیری و یا همراه با آنها هستند. اضطراب: اضطراب احساس رنج آوری است که به موقعیتی در زمان حال و یا انتظار خطری نامعین در آینده وابسته است.

مفهوم اضطراب با ترس متفاوت است. اضطراب معنایی وسیع تر از ترس دارد و مستلزم احساس ناامنی و تهدید است بدون آنکه فرد منبع آن را درک کند. در حالی که ترس احساسی است که در مقابل یک شیء یا حادثه ی خطرناک به وجود می آید. اضطراب در کودکان و نوجوانان به گونه های متفاوتی تظاهر می کند که عبارتند از:

1) عدم وجود نشانه های اضطرابی در رفتارهای ظاهری و به کار گیری مکانیزم های اجتناب و گریز. 2) وجود نشانه های اضطرابی در حالی که فرد هیچ گونه دلیلی برای بروز این نشانه ها ندارد. 3) وجود رفتارهایی که بیانگر اضطراب در فرد است و ارائه ی دلایلی برای وجود اضطراب با استفاده از تخیلات.

احساس گناه، احساس عدم کفایت در انجام کارها، احساس تایید نشدن از جانب بزرگسالان و احساس ناامنی، از نشانه های معمول اضطراب در کودکان و نوجوانان هستند. به نظر سیلورمن (1995) نگرانی های کودکان و نوجوانان با بروز اختلال های اضطرابی در آنان رابطه دارد. سیلورمن در طی مصاحبه هایی با نوجوانان، نگرانی های آنها را مورد بررسی قرار داد. نتایج مطالعات او بیانگر این است که از نظر نوع، بیشترین نگرانی نوجوانان در گروه مورد مطالعه به سلامتی، مدرسه و فجایع طبیعی ارتباط داشت و از نظر فراوانی بیشترین نگرانی آنها در مورد خانواده، همکلاسی ها و دوستان بود. در این مطالعه اغلب نوجوانانی که سطح بالایی از نگرانی را بروز داده بودند، به علت ابتلا به یکی از انواع اضطراب به کلنیک های روانی مراجعه داشته اند(سیلورمن، 1995).

افسردگی:

افسردگی در کودکان و نوجوانان برحسب سنین مختلف دارای نشانه های متفاوتی است. به طور کلی می توان گفت افسردگی نشانگانی است که تحت سلطه ی خلق افسرده قرار دارد و به صورت بیان لفظی یا غیر لفظی، احساس غم و اندوه، اضطراب و یا حالت های برانگیختگی نمایان می شود. افسردگی در دورتن کودکی و نوجوانی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که بر عملکرد بر تاثیر گذاشته و عم توجه به آن منجر به بروز مشکلات و مسائل پیچیده تری می گردد. افسردگی در کودکی و نوجوانی موجب افت تحصیلی، اختلال در روابط بین فردی و خانوادگی، سوء مصرف مواد مخدر، اختلال در خوردن و خودکشی می شود (سیمون و فرگوسن، 1990).

به نظر جانسون (1998) افسردگی با مشکلات رفتاری ارتباط دارد. عده ای از نوجوانان افسرده به سوئ مصرف مواد مخدر و الکلف بزهکاری و فعالیت جنسی نامناسب روی می آورند. به نظر می رسد که عوامل نگهدارنده ی همدهی این رفتارهای مشکل ساز مشترک باشد. اخیراً عده ای از پژوهشگران در تبیین رابطه ی بین افسردگی و سوئ مصرف مواد مخدر و الکل فرضیه خود درمانی را مطرح کرده اند.

براساس مطالعات آنان نوجوانان به منظور کاهش احساس یاس و نومیدی و انطباق با افسردگی خود، به مصرف مواد مخدر مبادرت می ورزند.

اختلال های سازگاری

اختلال سازگاری: عبارت است از وجود نشانه های بالینی آشکار به صورت رفتاری یا هیجانی در پاسخ به یک عامل فشارزای روانی-اجتماعی. پریشانی ذهنی و اختلال در کارکرد غالباً به صورت کارکرد پایین شغلی، اجتماعی و تحصیلی نمایان می گردد. عامل ایجاد فشار ممکن است یک رویداد منفرد و یا ناشی از چند عامل چون مشکلات تحصیلی و خانوادگی باشد. اختلال های سازگاری همراه با خلق افسرده، اضطراب، و یا با اختلال های سلوک مشاهده می شوند.

به هر حال با توجه به همراهی اختلال های سازگاری با موارد یاد شده، امکان ایجاد احساس های یاس و نومیدی، نگرانی و دلواپسی و یا مدرسه گریزی، تخریب اموال و مشاجره و تخطی از قانون تشدید می شود. وسواس: وسواس عبارت از اهمال، افکار و عقاید تکرار شونده ای هستند، که فرد تسلطی بر آن ندارد. احتمال دارد که کودک یا نوجوان علیرغم تشخیص این که عقاید یا رفتارهایی که با آن درگیر است، منطقی نیستند، نیاز به تکرار آن داشته باشد.

کودکان و نوجوانایی که در خانواده های سخت گیر و بسیار مراقب زندگی می کنند، اغلب رفتارهای وسواسی از خود نشان می دهند، یعنی قدرت تصمیم گیری ندارند، دائم دچار شک و تردید می شوند و به افکار و اعمال غیر منطقی و تکرار شونده اشتغال دارند. آنها دارای نظم و ترتیب افراطی و دقت و باریک بینی خاص هستند. کمال طلبند و در مورد نتیجه ی مطلوب کارهای خود شک و تردید دارند. کودکان و نوجوانان وسواسی غالباً اضطراب خود را با افکار یا اعمال تکراری کنترل می کنند

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا