قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 53 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 212 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

دروین (1972) نیز به توسعه الگویی بر پایه نیاز کاربر پرداخت که آن را «ایجاد احساس» نامید. روش او بر رفتاری که فرد در تجربه های روزانه خود با استفاده از تحلیل طیف وسیعی از فعالیت‏های پیچیده بشری به انجام می رساند، متمرکز گردیده است (ادهمی، 1383). الگو دروین، رویکردی شناختی در جستجوی اطلاعات است.

در این الگو، اطلاعات چیزی است که فرایندهای داخلی شناختی در آن دخالت دارند. اما تفهیم فقط یک امر ذهنی نیست بدین معنی که عواطف یا احساسات نیز بر پاسخ شناختی افراد به اطلاعات تأثیر می گذارند. روشن است، عواطف یا احساسات درفهم مفهوم نیاز بسیار مؤثرند.

بنابراین دروین، به‏طور خاص برجنبه های عاطفی فرایندهای شناختی تأکید نمی کند، اما این موضوع را می توان از رویکرد وی دریافت و به‏گونه ای که الگو وی را پیچیده و غنی می سازد، به بسط آن پرداخت. این الگو به نوعی بیانگر تلاش ذهنی اطلاع جو برای پرکردن شکاف موجود در ذهن خود می باشد. در این الگو، اهمیت مصرف کننده اطلاعات مرکزیت می یابد و اطلاعات به «هرآنچه فرد آگاهی بخش می شمارد» تبدیل می شود.

الگو تفهیمی، اطلاعات را ذهنی، مبتنی بر موقعیت، کلی گرا، و شناختی می بیند، اما این الگو، بر فهمیدن اطلاعات در زمینه های شخصی و چگونگی شکل گیری نیازهای اطلاعاتی و راه‏های رفع این نیازها تأکید دارد. مصرف کننده اطلاعات نیز، نه‏تنها یک دریافت کننده منفعل اطلاعات از محیط خارج تلقی نمی شود، بلکه در مرکز یک فرایند تغییر فعال و مداوم قرار دارد. در این فرایند، اطلاعات موجب تغییرات ادراکی در کاربر شده و این تغییرات خود موجب دگرگونی در برداشت کاربر از اطلاعات می شود.

در روش دروین، هنگام مطالعه نیازهای اطلاعاتی از استعاره «موقعیت ـ فاصله ـ فایده» استفاده می شود. وی اظهار می کند که تمام نیازهای اطلاعاتی، از انقطاع یا «فاصله ای» که در دانش پدید می آید، ناشی می شود.

این فاصله در یک «موقعیت» خاص به وجود می آید و افراد کوشش دارند با استفاده از تاکتیک‏های مختلف، این فواصل را برطرف کنند. آنچه ایشان را به روی پل می رساند «فواید» یا «کمک‏ها» خوانده می شود. دروین معتقد است حالت نظام مندی در رفتار افراد وجود دارد که باید آن را در خوی‏گرفتن با فرایندها یافت.

نیازهای افراد نظام مند بوده و عاری از بی نظمی است. این خصیصه نظام مندی نیازها، باید به‏عنوان یک فرایند، و نه یک وضعیت ثابت، تلقی شود. نیازهای اطلاعاتی هنگامی می توانند موردتوجه قرارگیرند که بتوانیم به فرایندی پی ببریم که هرفرد به هنگام مواجه‏ شدن با یک «فاصله» برای پرکردن آن، و برای حصول چیزی (به‏ ویژه دانش جدید) که از این تجربه به دست می آورد، در آن وارد می‏شود (موریس، 1375).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا