قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 43 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 210 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

بیشتر باز خورد هایی که معلمان به دانش آموزان می دهند ، برای ایجاد انگیزش است و بازخوردهای عملکردی کمتر به کار می روند. در نوعی از باز خورد انگیزشی ، اطلاعات مقایسه ای درباره توانایی سایر دانش آموزان به یک دانش آموز داده می شود(شانک 1989). اطلاعات مشاهده ای که در مقایسه با دیگران باز خورد های قانع کننده ای در اختیار فرد می گذارند ،منبع مهمی از اطلاعات خودکارآمدی هستند( بندورا،1986؛ شانک، 1995). در باز خورد اسنادی ، به منظور افزایش انگیزش ، عملکرد دانش آموزان به یک یا چند اسناد( عواملی که تصور می شود در حاصل کار او دخیل بوده اند ) ربط داده می شود(شانک، 1995). در این حالت معلمان می توانند به دانش آموزان یاد دهند که عدم موفقیت خود را به عوامل قابل کنترل( مثلا تلاش کم یا استفاده از راهبرد یادگیری نامناسب ) به جای عوامل قابل کنترل نسبت دهند.

دیک (1999) در پژوهش خود نشان داد که افراد دارای چارچوب های انگیزشی مت باتلر(1988) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که دادن بازخورد تنها به شکل نمره به دانش آموزان تاثیر بسیار کمی بر استفاده آنها از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دارد، زیرا این امر باعث می شود که دانش آموزان به جای این که بر تکالیف دشوار تمرکز کنند و بخواهند عملکردشان را بهبود ببخشند خودشان را با دیگران (همکلاسیهایش) مقایسه کنند. همچنین پژوهش ها نشان داده اند که ارائه بازخورد به دانش آموزان به صورت رتبه بندی آنها بر اساس نمرات کلاسی تاثیرات منفی بر عملکرد آن ها دار،. بخصوص این نوع بازخورد باعث کاهش عزت نفس و خودکارآمدی دانش آموزان می شود(کراون،مارش و دبوس،1991).

سایر راهبردهایی که به بهبود انگیزش ،عزت نفس و خودکار آمدی دانش آموزان کمک می کنند(گیبس ،1999): 1- ارائه بازخوردهای نوشتاری مبنی بر داشتن عملکرد مناسب دانش آموز 2- ایجاد یا فراهم کردن فرصتی برای دانش آموز برای این که دیدگاهش را نسبت به اهداف یا راهبردهای مورد استفاده اش تغییر دهد. 3- انجام ارزشیابی های تکوینی همراه با ارائه بازخورد  در باب اصل 6 فاوتی هستند که بر پاسخ دهی آن به بازخوردهای بیرونی و همچنین استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم تاثیر می گذارد.

دادن زمان کافی به دانش آموز جهت پر کردن شکاف بین عملکرد فعلی و مطلوب

مطابق با دیدگاه وورک(2003) دو نکته اساسی ممکن است در ارائه دادن بازخورد معلم به عنوان یکی از منابع بازخورد بیرونی مدنظر قرار گیرد، اول این که، بازخورد با بهترین کیفیت باید ارائه شود. دوم این که بازخورد به تغییر رفتاردانش آموزان منجر شود. برخی از پژوهشگران بر نکته اول تاکید می کنند در حالی که برخی دیگر بر نکته دوم ،حال آن که دو مبحث دارای اهمیت یکسانی هستند. بازخورد معلم فرصت مناسبی را فراهم می آورد برای این که دانش آموزان شکاف بین عملکرد فعلی و عملکرد مطلوب را پر کند (وورک2003). باود (2000) در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است که بازخوردهای معلم(کلامی ، نوشتاری) در ارزشیابی های تکوینی خودکارآمدی دانش آموزان را افزایش می دهند.

باود(2000) بر اساس مدل بازخورد استدلال می کند که برای پر کردن شکاف بین عملکرد فعلی و مطلوب دانش آموز دو روش وجود دارد: اول؛ فراهم کردن فرصت ها یا ارائه تکالیفی به دانش آموزان که نشان دهنده بخشی از تکالیف نهایی باشند و سپس به عمل آوردن ارزشیابی از این تکالیف و دادن بازخورد مبنی بر داشتن عملکرد مناسب یا نامناسب دوم؛ این فرصت را فراهم کنیم که چرخه بازخورد معلم با تکلیف - عملکرد بین معلم و دانش آموز تکرار شود. نحوه بازخورد معلم هر دو فرایند بالا را حمایت می کند: از یک طرف بازخورد معلم به دانش آموز این کمک را می کند که گام بعد دریادگیری مطالب را پیش بینی کند و از طرفی در طول این بازخورد دانش آموزان نسبت به عملکردشان به یک بینش جدیدی دست پیدا می کنند. سایر راهکارها برای افزایش کارآمدی بازخورد معلم در پر کردن شکاف بین عملکرد فعلی و مطلوب دانش آموز: 1- ارائه بازخوردهای مشفقانه و مثبت مبنی بر رسیدن دانش آموز به اهداف از پیش تعیین شده 2- استفاده کردن از مدل بازخوردی، بر حسب اهداف از پیش تعیین، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و عملکرد دانش آموزان 3- استفاده کردن از بازخورد های نوشتاری در کنار بازخوردهای کلامی  در باب اصل 7

ایجاد و فراهم کردن اطلاعاتی برای معلم که می تواند در شکل دهی و نحوه تدریس او موثر باشند

بازخورد عملی خوب فقط به این منتهی نمی شود که معلم برای نحوه یادگیری و عملکرد دانش آموزاطلاعات قابل استفاده ای را به او ارائه دهد، بلکه معلم باید در ارائه بازخورد به نکات زیر توجه کند : وورک (2003) • لحن کاملا دوستانه و صمیمانه ای داشته باشد. • بر اشتباهات دانش آموزان تمرکز کند. • دلیل اشتباهات دانش آموز را برای آنها بیان کند. • در کنار دانش آموزان بایستد و با آرامی مطالب را برای او توضیح دهد(کلامی). • در صورت ارائه بازخورد نوشتاری در برگه ارزیابی جملات مشفقانه و تحسین آمیز نظیر آفرین،تو خوب تلاش کرده ای،در آینده موفق می شوی و ...را بنویسید. فراوانی ارزیابی ها، بالاخص ارزیابی های تکوینی به معلمان کمک می کند تا اطلاعات تراکمی خود را درباره میزان درک دانش آموزان از مطالب درسی بیشتر کنند(آنجلو و کراس ،1993).

یک معلم ماهر در نحوه ارائه بازخورد باید به عنوان یک راهنمایی کننده و مربی توضیحات واضح و روشنی را به دانش آموزان در باب اهداف یادگیری ارائه دهد و همچنین در زمان عملکرد دانش آموزان، نقص ها و ضعف های آنها را به طور کامل و جامع بیان کند و علاوه بر این بر استعداد و توانایی های دانش آموزان برای رفع این نقص ها تاکید کند هم به شکل کلامی(به هنگام توضیحات نقایص عملکرد برای کل دانش آموزان) و هم نوشتاری(زمانی که به تک تک دانش آموزان نقاط ضعف و قوتشان را بازگو می کند) (دینهام ،2007). اگر بخواهیم بازخورد معلم به گونه ای باشد که بیشترین تاثیر را بر عملکرد تحصیلی، استفاده دانش آموزان از راهبردهای یادگیری و عزت نفس و خود کارآمدی دانش آموزان داشته باشد نیازمند آن هستیم که3 نکته را در ارائه بازخورد حتما رعایت کنیم: اصرار در تکرار ارائه بازخوردی خاص. به عنوان مثال اگر یک دانش آموز عملکرد موفقی داشت استفاده از جملۀ "آفرین شما دانش آموز خوبی هستی زیرا بسیار تلاش می کنی واز توانمندی بالایی برخورداری"فقط باید به یک بار گفتن معطوف نشود چه به شکل کلامی چه به شکل نوشتاری بازخورد برای دانش آموز مفید ودر جهت پیشرفت او در رسیدن به اهداف آموزشی باشد بازخورد باید آموزش دهنده و یاددهنده باشد به طوری که دانش آموز پس از ارائه بازخورد نسبت به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی یابد

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا