موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 95 صفحه
شماره فایل : 854 mg


قسمتی از این مقاله:

اقتصاد کلان جهت بررسی عملکرد اقتصاد ایران، باید آن را از دو شاخص مورد بررسی قرار داد. اول شاخص‌های مؤثر بر عملکرد اقتصاد ایران که از جمله آن‌ها را می‌توان به در آمدهای نفتی به‌عنوان شاخصی اصلی ارزیابی کرد. تغییر و تحولات این شاخص از مسیرهای متفاوت بر عملکرد اقتصادی ایران تأثیرات بسزایی دارد. دوم، شاخص‌های عملکردی اقتصاد ایران که از جمله آن‌ها می‌توان به نرخ بیکاری، میزان اشتغال و غیره اشاره نمود.

این شاخص‌هایی است که عملکرد اقتصاد کلان را تعیین می‌کند. (بانک مرکزی جمهوری اسلامی، 1391) میزان تولید ناخالص داخلی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عملکرد اقتصادی است، چرا که این شاخص اندازه اقتصاد یک کشور و ظرفیت‌های تولیدی آن را نشان می‌دهد. تولید ناخالص داخلی، بنا به تعریف، ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک سال در یک کشور تولید می‌شود. البته باید توجه داشت که میزان رفاه و برخورداری مردم یک کشور، صرفاً به‌واسطه تولید ناخالصی داخلی سرانه است که میزان تولید به‌وسیله هر نفر را به‌صورت سرانه نشان می‌دهد.

در واقع رفاه مردم یک کشور متأثر از تولید ناخالصی داخلی و میزان جمعیت آن کشور است که در تولید ناخالص داخلی سرانه منعکس می‌شود. روند تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی سرانه ایران طی پنج دهه گذشته از سال 1340 تا سال 1390 در نمودار (2-1) نشان داده شده است. تولید ناخالص داخلی ایران در این دوره تاریخی افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است. از سال 1340 تا پایان 1355، تولید ناخالص داخلی ایران در یک روند صعودی از 52 هزار میلیارد ریال به 242 هزار میلیارد ریال (به قیمت‌های ثابت سال 1367) رسیده است.

در واقع اندازه اقتصاد ایران طی این دوره 15 ساله، 7/4 برابر شده است. با آغاز سال 1356، روند تولید معکوس شده و سیر نزولی خود را آغاز می‌نماید. شرایط نزولی تولید با توجه به بی‌ثباتی دوره انقلاب و پس از آن آغاز جنگ ایران و عراق، ادامه می‌یابد، به نحوی که تولید با کاهش 30 درصدی، از 242 هزار میلیارد ریال در سال 55 به 170 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1360 می‌رسد.

پس از آن، باوجود افزایش تولید در سال‌های 61 و 62 روند نزولی تا سال 67 (سال پایان جنگ) ادامه می‌یابد؛ اما از سال 1368 روند صعودی تولید دوباره آغاز شده و به‌جز یک دوره سه ساله (از سال 72 تا سال 74) که افزایش تولید متوقف می‌شود، روند صعودی تولید تا پایان سال 90 ادامه یافته است. به‌طوری که تولید از 180 هزار میلیارد ریال در سال 67، به 570 هزار میلیارد ریال در سال 1390 رسیده است. در واقع اندازه اقتصاد ایران طی دوره 24 ساله پس از جنگ، 1/3 برابر شده است. (بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،1391)

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.